Yeni Tebliğ Kararı Gümrükleri Felç Etmeye Başladı

Yeni Tebliğ Kararı Gümrükleri Felç Etmeye Başladı

Ekonomi Bakanlığının tebliği plastik sektörünü durdurdu.Hukukta suçluluğu ıspat edilene kadar herkes masumdur.
Ancak yeni uygulama masumiyetini ispat edene kadar plastik sektörünü suçlu kabul ediyor. 17 Şubat 2015 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanan Çevrenin Korunması Yönünden Kontrol Altında Tutulan Atıkların İthalat Denetimi Tebliği (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2015/3)'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Ürün Güvenliği ve Denetimi: 2015/27) ile hammadde ithalatında orijinalliği kanıtlama zorunluluğu getirildi. Yakın bölgelerden gümrük kapılarına gelen ürünler gümrükleri felç etmeye başladı.

Konuyla ilgili Türk Plastik Sanayicileri Araştırma Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV) Başkanı Yavuz Eroğlu'nun açıklaması;

Plastik sektörünü yakından etkileyen tebliğ çerçevesinde özellikle yakın bölgelerden gelen hammaddeler gümrüklerde yığılmaya başladı. Ancak sorun giderek büyüyor. Şu an Mersin ve Gürbulak sınır kapılardaki yığılmalar gün geçtikçe İstanbul gibi Türkiye'nin diğer büyük gümrüklerinde de etkili olmaya başlayacak. Özellikle gemi yoluyla gelen hammaddeler kapılara ulaştığında sorun daha da büyüyecek.

Yeni tebliğe göre ithalatçıların getirdikleri orijinal ürünün, orijinal olduğunu kanıtlaması isteniyor. Bu da şu anlama geliyor. Gümrüğe gelen hammaddelerden örnek alınması, akredite bir kuruluş tarafından orijinal olduğunun belgelenmesi ve daha sonra Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerinden bu belge ile izin alınması. İşin ilginç yanı birçok çeşidi barındıran plastiklerin her biri için böyle bir testin yapılabilmesi ve tutarlı sonuçlar alınması da mümkün değildir.

Uygulama sonucu getirilen hammaddeler neredeyse 15-20 gün süre ile gümrükte bekleyecek. Böylece başta plastik sektörü olmak üzere plastiği üretiminde kullanan ambalaj, Otomotiv, İnşaat, medikal sektörlerindeki üretim durma noktasına gelecek.

Bugün plastik sektörü olarak yılda yaklaşık 6 milyon ton hammadde ithalatı yapıyoruz. Bu da 300 bin konteynır İthalat demek. Sadece bu bile gümrüklerde ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerinde yığılmaların boyutunu gösterebilir. Ayrıca atık malzemeler ile ilgili faaliyet gösteren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın herhangi bir çevre kirliliği yaratmayan orijinal bir malzeme ile ilgili görevlendirilmesi de düşündürücüdür. Önerimiz; sanayicilerimizin zaten her biri dev global şirketler olan petrokimya tesislerinden ithal ettikleri hammaddenin 1. sınıf hammadde olduğunu belgeleyen ihracatçı firma garantisinin gümrüklerde geçerli olmasıdır.

Bugünkü uygulama devam ettiği takdirde; geçerliliği sorgulanır akredite belge maliyetleri, ürünlerin gümrükte bekleme süresinden kaynaklanan ardiye maliyetleri ile 6 milyon ton ithalatta ülke ekonomisinin kaybı yaklaşık 1 milyar TL'yi bulacaktır.

Ancak iş bununla bitmiyor bu maliyete sektörlerin gecikmelerden dolayı yaşayacağı üretim kayıplarını da ilave ettiğimizde ortaya çıkan mali boyut artarak büyüyor.

Ayrıca çok önemli bir konuda bu durumun yarattığı spekülatörler… Dün itibariyle elinde hammadde stoğu bulunan bazı firmalar fiyatları artırmaya başladı.

Ülkemizde üretim ve İhracat durmamalı, 500 milyarlık 2023 hedefine ancak bu şekilde ulaşabiliriz. Bugün plastik sektörü 14 bin KOBİ ve 250 bin kişilik istihdam ile büyümeye odaklı çalışıyor. Avrupa ikincisi dünya yedincisi konumumuzu bu tarz engeller zorluyor.

Hammadde ithalatının yüzde 1'lik bölümünü dahi oluşturmayan orijinal olmayan maddeden dolayı şu an tüm plastik sektörü ve ilgili sektörler durma noktasında ve bu kaybedilen her günle birlikte daha da büyüyecek.Bu nedenle ekonomi Bakanlığımızdan acilen tebliğin revizyonu konusunda destek bekliyoruz.
Kaynak:PAGEV

Ventur Gumruk Musavirligi Tarafından Derlenmistir.

E-Mail ile Paylaş

e-mail ile paylaşımınız başarıyla tamamlanmıştır.

Diğer Haberler


AYDINLATMA VE RIZA METNİ

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, VENTUR GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ve DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ. (“Şirket”) tarafından veri sahiplerinden temin edilen kişisel verilerin ve özel nitelikli kişisel verilerin, işlenmesine ilişkin usul ve esaslara ilişkin olarak işe alım görüşmeleri esnasında veri sahiplerinin aydınlatılması ve aşağıda kapsam ve amaçlarla verilerin işlenmesine ilişkin rızalarının temini amacı ile düzenlenmiştir.

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nde kullanılan; “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye (Çalışan Adayı’na) ilişkin her türlü bilgiyi, “kişisel verilerin işlenmesi” kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hâle getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi, “özel nitelikli kişisel veri” kişinin (Çalışan Adayı’nın) ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verilerini, ifade eder.

a) Veri Sorumlusu Hakkında Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun kapsamında aşağıda belirtilen kapsam ve amaçlar ile Şirket tarafından işlenebilecektir. Kanun kapsamında Şirket veri sorumlusu olarak kabul edilmektedir.

b) Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5 ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel verilerin işlenmesine ilişkin şartlara uygun olarak işlenmektedir. Kişisel verilerinizin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerinizin işlenmesi amaçları tahdidi olmamak üzere: Şirket’in ve/veya grup şirketlerinin, bağlı şirketlerinin insan kaynakları politikalarının ve operasyonlarının yürütülmesi, insan kaynakları politikalarına uygun şekilde açık pozisyonlara uygun personel teminidir.

c) Kişisel Verilerinizin Aktarılması Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, yukarıda b) bendinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ile sınırlı olmak üzere, Şirket’in grup şirketlerine, bağlı şirketlerine, hissedarlarına, iş ortaklarına, Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlara uygun olarak aktarılabilecek ve aktarım yapılan bu kuruluşlar tarafından da verileriniz işlenebilecektir.

d) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, bu formun veri sahibi olarak tarafınızca doldurulması ve/veya Şirketimize herhangi bir kanaldan iş başvurusu yapmanız halinde ilettiğiniz bilgi ve belgeler yoluyla toplanmaktadır. Yukarıda belirtilen hukuki sebeplerle toplanan kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin b) ve c)bentlerine tabi olarak işlenebilmekte ve aktarılabilmektedir.

e) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları Kanun’un 11. maddesi uyarınca veri sahipleri,
• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme
haklarına sahiptir.

Kişisel verilerimin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafınızla paylaşmış olduğum, özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerimin işbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin imza tarihinden itibaren 5 (beş) yıl süre ile Şirket tarafından kurulan ortak veri tabanında, Şirket ve/veya Şirket tarafından tayin edilen veri işleyen tarafından tutulabileceğini, işlenebileceğini, kullanılabileceğini, aktarılabileceğini, aktarım yapılan kişi/kurumlar tarafından da işlenebileceğini, veri sahibi olarak haklarım konusunda, Kanun’un 11. maddesi kapsamında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olduğumu kabul, beyan ve taahhüt ederim.