Kur Korkusu Azaldı Antrepolarda İşler Normale Döndü

Kur Korkusu Azaldı Antrepolarda İşler Normale Döndü

Dövizde özellikle seçimden sonra başlayan dalgalanmanın azalmasından sonra ithalatçılar antrepolardan mallarını çekmeye başladı.

Dolar kuru, özellikle Aralık 2014’den sonra tırmanmaya başlamış, nisan ayında 2.6’yı bulmuş; ithalatçı, “düşer” beklentisi ile mallarını antrepolarda tutmaya yönelmişti. Yüksek kurdan mal çekmek, antrepo kirasından daha maliyetli olabildiğinden, ithalatçı zaman zaman “mal bekletme”ye yönelebiliyor. Geçtiğimiz nisanda bu nedenle antrepolar dolmuş, bazı bölgelerde doluluk yüzde 100’ü bulmuştu.

Ancak döviz kurlarında seçimler sonrasında başlayan tırmanış durdu. Dolar kuru 2.8’lerden gerileyerek 2.67 seviyelerine geriledi. Euro da 3.11 seviyelerinden 2.99’a geriledi. Kur seviyesi, hala antrepolardan mal çekilmediği nisan ayı seviyesinin üstünde olmakla birlikte, “seçim sonrası siyasi istikrarsızlık ve kurda derin oynaklık” tedirginliği kısmen dağıldı. Aksine seçim sonrası ‘normalleşme’ gibi algılanınca, kurda korkulan olmadı. İthalatçı da antrepolarda mal bekletme tavrından uzaklaştı. Antrepolarda bekleyen ithal ürünler, piyasaya girmeye başladı. Hedef Antrepo ortağı, Yönetim Kurulu Üyesi Kemal Binerbay, “Antrepolarda bugün çok fazla mal yok. Doların yükseldiği dönemlerde ithalatçılar malları çekmek istemiyorlardı. Şu anda çekiyorlar” dedi. Binerbay, antrepolarda bekleyen fazla mal olmamasının bir başka nedenin de “ticaretin yavaşlaması” olduğuna dikkat çekti. Binerbay, “Dövizin yüksek seyretmesi nedeniyle ithalat da yavaş” dedi. Kendilerinin de gıda sektöründeki işleri nedeniyle ithalatçı konumunda olduklarını belirten İstanbul Tüccarlar Kulübü Başkanı İlker Önel, üretim kendilerini zorunlu bırakmadıkça malları antrepolarda tuttuklarını dile getirdi. Seçim ertesinde 2.80’lere yükselen doların o seviyelerde devam etmesi halinde ithalatı da ertelemeyi düşündüklerini anlatan Önel, “Aşağı yönlü kur beklentisi olduğunda ithalatçılar malı antrepoda bekletir. İthal mallarda ödenmesi gereken liman ardiyesi gibi maliyetler dolar bazlı. 100 bin dolarlık ithalat yapan biri kur oynaklığı nedeniyle bin 500 lira ek masrafl a karşılaşabilir. Bu ithalat miktarı 10 milyon dolarsa fark daha yukarıda olur. 1 ayda 3 farklı kur seviyesi gördük. İthalatçının tedarik ettiği ürün için iç talep azsa, acil değilse ve kurlarda da seçim sonrasındaki gibi oynaklık olursa mallar antrepoda bekler. 45 günü geçmemek şartıyla bu daha fizibıl” dedi.

10 kuruşluk değişim, maliyeti yüzde 3 etkiliyor
Euro 3.10 dan 3 TL’nin altına inince maliyetlerde yüzde 3’e kadar fark ediyor. Dövizin artması sonrası bir sipariş iptal edenler var, iki malı gelen ancak limanda bekletenler var. Tüccar satış fiyatını duyurmuş ancak dövizde çok ciddi bir artış olunca onu ithal edip satması zarar haline geliyor. Şimdi beklemesi gerekiyor, ya fiyatı artırmak için harekete geçiyor ya da piyasanın durumuna göre dövizin geri geleceğini düşünüp bekliyor.

Asıl sorun likidite eksikliği 

Mersin Gümrüklü Antrepocular Derneği Başkanı Mustafa Açıkgöz, “Kurdan dolayı bekletme yok. Kur çok yükselirse, diyelim bir hafta bekliyor. Muhasebesi açısından gün içi oynaklığı bile gözlüyor ithalatçı. İthalat yaparken döviz bozduruyorsunuz aslında” diye konuştu. Açıkgöz, Mersin’deki antrepolar için asıl sorunun transit ticaretin engellenmesi olduğuna dikkat çekti. Perpa Başkanı Mithat Yümlü de “Dövizin 2.80’leri görmesi nedeniyle mallar antrepoda bekletiliyordu. Şimdi bu nedenle malını antrepoda bekletenler, çekiyor. Fakat antrepoda malların beklemesinin asıl nedeni likidite eksikliği. Para yok. Seçimler nedeniyle 2- 3 aydır işler durgundu. Para dönmedi. Rafında mal olanlar, yeni malları çekemediler” diye konuştu.

 

 

 

E-Mail ile Paylaş

e-mail ile paylaşımınız başarıyla tamamlanmıştır.

Diğer Haberler


AYDINLATMA VE RIZA METNİ

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, VENTUR GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ve DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ. (“Şirket”) tarafından veri sahiplerinden temin edilen kişisel verilerin ve özel nitelikli kişisel verilerin, işlenmesine ilişkin usul ve esaslara ilişkin olarak işe alım görüşmeleri esnasında veri sahiplerinin aydınlatılması ve aşağıda kapsam ve amaçlarla verilerin işlenmesine ilişkin rızalarının temini amacı ile düzenlenmiştir.

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nde kullanılan; “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye (Çalışan Adayı’na) ilişkin her türlü bilgiyi, “kişisel verilerin işlenmesi” kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hâle getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi, “özel nitelikli kişisel veri” kişinin (Çalışan Adayı’nın) ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verilerini, ifade eder.

a) Veri Sorumlusu Hakkında Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun kapsamında aşağıda belirtilen kapsam ve amaçlar ile Şirket tarafından işlenebilecektir. Kanun kapsamında Şirket veri sorumlusu olarak kabul edilmektedir.

b) Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5 ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel verilerin işlenmesine ilişkin şartlara uygun olarak işlenmektedir. Kişisel verilerinizin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerinizin işlenmesi amaçları tahdidi olmamak üzere: Şirket’in ve/veya grup şirketlerinin, bağlı şirketlerinin insan kaynakları politikalarının ve operasyonlarının yürütülmesi, insan kaynakları politikalarına uygun şekilde açık pozisyonlara uygun personel teminidir.

c) Kişisel Verilerinizin Aktarılması Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, yukarıda b) bendinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ile sınırlı olmak üzere, Şirket’in grup şirketlerine, bağlı şirketlerine, hissedarlarına, iş ortaklarına, Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlara uygun olarak aktarılabilecek ve aktarım yapılan bu kuruluşlar tarafından da verileriniz işlenebilecektir.

d) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, bu formun veri sahibi olarak tarafınızca doldurulması ve/veya Şirketimize herhangi bir kanaldan iş başvurusu yapmanız halinde ilettiğiniz bilgi ve belgeler yoluyla toplanmaktadır. Yukarıda belirtilen hukuki sebeplerle toplanan kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin b) ve c)bentlerine tabi olarak işlenebilmekte ve aktarılabilmektedir.

e) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları Kanun’un 11. maddesi uyarınca veri sahipleri,
• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme
haklarına sahiptir.

Kişisel verilerimin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafınızla paylaşmış olduğum, özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerimin işbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin imza tarihinden itibaren 5 (beş) yıl süre ile Şirket tarafından kurulan ortak veri tabanında, Şirket ve/veya Şirket tarafından tayin edilen veri işleyen tarafından tutulabileceğini, işlenebileceğini, kullanılabileceğini, aktarılabileceğini, aktarım yapılan kişi/kurumlar tarafından da işlenebileceğini, veri sahibi olarak haklarım konusunda, Kanun’un 11. maddesi kapsamında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olduğumu kabul, beyan ve taahhüt ederim.