KDV İadesinde ilk Ödeme 2020 Yılında

 KDV İadesinde ilk Ödeme 2020 Yılında

KDV iadelerinde soru işaretleri aydınlanıyor. Tasarıya göre 2019 öncesi iadeler ‘bütçe el verdiğinde’ ödenecek.
İş dünyasının beklediği KDV iadelerinin ödenmesine 2020 yılında başlanacak. KDV iadeleri 2019 öncesi ve sonrası diye iki döneme ayrılacak. 2019 yılında KDV iadesi oluşan firmalara 2020 yılının ilk 6 ayında ödemeler yapılacak.

Bunun yanında 2020 yılının ilk 3 aylık döneminde ödenmeyen KDV iadelerine belirlenen oranda faiz uygulanacak. İş dünyasında 140 milyar lirayı bulduğu ifade edilen KDV iadelerinin ödenmesine bu yıl başlanacağı beklentisi var. Ancak tasarıya göre 2019 yılına kadar oluşan KDV iadeleri ayrı bir hesapta toplanacak ve bütçe el verdiğinde Maliye Bakanlığı onayıyla ödenecek. ‘Geçici Madde 39’da ödemeler için tarih belirtilmiyor.

Öte yandan bu kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütmekle sorumlu. Fakat 2019 yılındaki Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin ardından Bakanlar Kurulu kalkacağı için, birikmiş KDV'lerin ödenmesi konusunda Cumhurbaşkanı yetkili olacak.

Konuyu gündeme getiren DÜNYA Gazetesi Yazarı Dr. Bumin Doğrusöz, "2019 yılı öncesi KDV iadelerinin ödenmesi konusunda herhangi bir tarih verilmiyor. Maliye Bakanlığı'nın onayıyla bütçe el verdiğinde ödenecek. Bu tarih 2019 da olabilir 2030 da. Ne zaman ödeneceği belli olmasa da yetkinin Maliye Bakanlığı'na verilmesi de olumlu bir adım" dedi. En erken vergi iadesi ödemesinin 2020 yılında yapılacağını vurgulayan Doğrusöz, KDV alacağı olsa da ocak ayında KDV ödemesi çıkan şirketlerin sıkıntıya düşebileceğini anlattı.

"Devlet tek cari hesapla çalışmalı"
İstanbul Sanayi Odası (İSO) Yönetim Kurulu Üyesi Ali Eren daha önce yaptıkları toplantılar ışığında biriken KDV iadelerini 3 ay içinde alacaklarının söylendiğini belirtti. 2019'a kadar olan KDV iadelerinin ayrı bir hesap olarak değerlendirilmesinin sorunu çözmeyeceğine işaret eden Eren, sanayicinin de bu duruma sevinmeyeceğini kaydetti. Şirketlerin borcunu ödemekle mükellef olmasına karşın devletin kendini farklı bir yere koymaması gerektiğini vurgulayan Eren, "Devlet tahvil gibi, merkez bankasına borçlanma gibi finans kaynaklarını kullanabilir. Borcunu ödememek etik bir finansman mekanizması değildir. Devletin tek cari hesapla çalışması gerekir" dedi.

KDV iadelerinin yapılmamasının ihracatçıyı sıkıntıya düşüreceğini ifade eden İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Başkan Yardımcısı Hüseyin Çetin, kendilerinin KDV'yi peşin olarak ödediklerini anlattı. KDV iadelerini alıncaya kadar geçen sürede finansman sıkıntısı çektiklerini bildiren Çetin, Eximbank'ın bu zorluğun devam etmesi halinde daha da fazla destek vermesi gerektiğini dile getirdi. Çetin, KDV iadelerinin ödenmesi halinde ihracat hedefin çok üstünde rakamlara ulaşılabileceğine dikkat çekti.

Zamana yayarak ödenecek
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi ise durumu olumlu olarak değerlendiriyor. Bundan sonraki süreçte KDV iadelerinin düzenli olarak ödeneceğini kaydeden Tanrıverdi, "140- 150 milyar liralık birikmiş KDV iadesi var. Bu bütçeye ağır bir yük. Tek seferde ödemek mümkün değil. Bunu zamana yayacaklar. Sürecin başlaması da iyi. Yeni yük gelmezse, bizim sektördeki sıkıntı biter" diye konuştu. 

Türkiye Genç İşadamları Derneği (TÜGİAD) Başkanı Ali Yücelen de ticaret savaşlarının başladığı böyle bir dönemde, KDV iadelerindeki sıkıntının çözülüyor olmasını sevindirici olarak tanımladı. Bu dönemde özel sektöre daha fazla söz verilmesi gerektiğini kaydeden Yücelen, KDV iadelerinde 2019 öncesi ve sonrası olarak ayrılmasının muhasebedeki 'dönemsellik ilkesi'nden kaynaklandığını söyledi.

Ağbal: 70 bin KDV iade talebi 500 bine çıkacak
ANKARA (DÜNYA)

Devreden KDV’nin iadesine imkan sağlayan Katma Değer Kanunu'nda değişiklik yapan 25 maddelik yasa tasarısının Meclis Plan Bütçe Komisyonunda görüşmelerine başlandı.

Maliye Bakanı Naci Ağbal, Komisyona yaptığı sunumda 33 yıldır uygulanmakta olan KDV Kanunu'nda devrim niteliğinde bir değişikliğe gidildiğini belirterek, indirim yoluyla giderilemeyen sonraki döneme devreden katma değer vergisinin mükellefe iade edilmesinin önünün açıldığını kaydetti. Ağbal, sonraki döneme devreden 160 milyar TL tutarında bir KDV olduğunu belirtti. Ağbal, tasarıyla işletmelerin üzerinde finansman yükü oluşmaması için devreden KDV’nin iade edilemeyeceği şeklindeki düzenlemenin yürürlükten kaldırılarak, devreden KDV’nin 12 ay içerisinde indirilememesi halinde mükellefe iadesinin sağlanacağını, bu sürenin 3 aya kadar indirilebileceğini kaydetti. Halen yılda 70 bin civarında KDV iade talebinin incelendiğini kaydeden Ağbal, yapılacak yeni düzenlemeyle KDV iade talebinin 500 bine kadar çıkacağına dikkat çekti. Bu taleplerin hızlı bir şekilde incelenmesinin yapılması için idari kapasitenin artırılacağını kaydeden Ağbal, bini Gelir İdaresi Başkanlığında olmak üzere iki bin kadro ihDas edileceğini söyledi. Bakanlık olarak 2020 yılına kadar çok yoğun bir çalışma içinde olacaklarını kaydeden Ağbal, kurulacak risk analiz merkezi ile hem genel hem sektörel hem de belge olarak günlük takip içine gireceklerini, geriye dönük inceleme sistematiğinden vazgeçerek, cari dönem incelemelerine geçeceklerini söyledi.

Maliye Bakanı Ağbal’ın komisyona yaptığı sunuma göre, 2018 yılı sonuna kadar biriken ve sonraki dönemlere devreden KDV, Maliye Bakanlığı tarafından belirli bir program dahilinde iade edilmeye başlanacak. Uzun yıllardır oluşan devreden KDV’nin, değişik yollarla mükellefe mahsuben veya nakden iadesinin önü açılıyor. Maliye Bakanlığı bütçe imkanlarını da gözeterek geçmiş yıllardan gelen devreden KDV’yi vergi incelemeleri yaparak iade etmeye başlayacak. İşletme hesabı esasına göre defter tutan küçük işletmelere, aylık katma değer vergisi beyannamelerine göre tahakkuk eden vergiyi, normal vade tarihini takip eden ikinci ayın sonuna kadar ödeme imkanı getiriliyor. Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerine yönelik makina ve teçhizat alımlarına katma değer vergisi istisnası getiriliyor. Teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyette bulunanların bu bölgelerde ürettikleri oyun yazılımlarına katma değer vergisi istisnası getiriliyor. Sağlık turizmini teşvik etmek amacıyla yabancılara Türkiye’de sunulan sağlık hizmetleri için KDV istisnası getiriliyor. Birbiriyle yüzde 50 ve daha fazla ortaklık ilişkisi olan şirketler ile kamu kurumlarına ait iktisadi işletmeler için ayrı ayrı değil, birleştirilmiş Katma Değer Vergisi beyannamesi verme imkanı sağlanıyor.

Kaynak:AA
Ventur Gumruk Musavirligi Tarafından Derlenmistir.

 

 

E-Mail ile Paylaş

e-mail ile paylaşımınız başarıyla tamamlanmıştır.

Diğer Haberler


AYDINLATMA VE RIZA METNİ

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, VENTUR GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ve DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ. (“Şirket”) tarafından veri sahiplerinden temin edilen kişisel verilerin ve özel nitelikli kişisel verilerin, işlenmesine ilişkin usul ve esaslara ilişkin olarak işe alım görüşmeleri esnasında veri sahiplerinin aydınlatılması ve aşağıda kapsam ve amaçlarla verilerin işlenmesine ilişkin rızalarının temini amacı ile düzenlenmiştir.

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nde kullanılan; “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye (Çalışan Adayı’na) ilişkin her türlü bilgiyi, “kişisel verilerin işlenmesi” kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hâle getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi, “özel nitelikli kişisel veri” kişinin (Çalışan Adayı’nın) ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verilerini, ifade eder.

a) Veri Sorumlusu Hakkında Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun kapsamında aşağıda belirtilen kapsam ve amaçlar ile Şirket tarafından işlenebilecektir. Kanun kapsamında Şirket veri sorumlusu olarak kabul edilmektedir.

b) Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5 ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel verilerin işlenmesine ilişkin şartlara uygun olarak işlenmektedir. Kişisel verilerinizin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerinizin işlenmesi amaçları tahdidi olmamak üzere: Şirket’in ve/veya grup şirketlerinin, bağlı şirketlerinin insan kaynakları politikalarının ve operasyonlarının yürütülmesi, insan kaynakları politikalarına uygun şekilde açık pozisyonlara uygun personel teminidir.

c) Kişisel Verilerinizin Aktarılması Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, yukarıda b) bendinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ile sınırlı olmak üzere, Şirket’in grup şirketlerine, bağlı şirketlerine, hissedarlarına, iş ortaklarına, Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlara uygun olarak aktarılabilecek ve aktarım yapılan bu kuruluşlar tarafından da verileriniz işlenebilecektir.

d) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, bu formun veri sahibi olarak tarafınızca doldurulması ve/veya Şirketimize herhangi bir kanaldan iş başvurusu yapmanız halinde ilettiğiniz bilgi ve belgeler yoluyla toplanmaktadır. Yukarıda belirtilen hukuki sebeplerle toplanan kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin b) ve c)bentlerine tabi olarak işlenebilmekte ve aktarılabilmektedir.

e) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları Kanun’un 11. maddesi uyarınca veri sahipleri,
• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme
haklarına sahiptir.

Kişisel verilerimin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafınızla paylaşmış olduğum, özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerimin işbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin imza tarihinden itibaren 5 (beş) yıl süre ile Şirket tarafından kurulan ortak veri tabanında, Şirket ve/veya Şirket tarafından tayin edilen veri işleyen tarafından tutulabileceğini, işlenebileceğini, kullanılabileceğini, aktarılabileceğini, aktarım yapılan kişi/kurumlar tarafından da işlenebileceğini, veri sahibi olarak haklarım konusunda, Kanun’un 11. maddesi kapsamında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olduğumu kabul, beyan ve taahhüt ederim.