İtalya nın Borcu AB nin Başını Ağrıtacak

Euro Bölgesi’nin 3’üncü büyük ekonomisi İtalya’da geçtiğimiz hafta anlaşmaya varılan koalisyon programının harcamalarda büyük artış öngörmesi yatırımcıyı telaşlandırdı. İtalya’nın ECB’den borçlarının statüsünün değişmesiyle ilgili talepte bulunabileceği belirtiliyor.
İtalya’da düzen karşıtı partiler koalisyon programında anlaşmaya vardı. Koalisyonun kurulması, 4 Mart’tan bu yana hükümet kurmaya çalışan Euro Bölgesi’nin 3’üncü büyük ekonomisinde siyasi istikrarsızlığın aşılması açısından önemli, ancak vergilerde indirim ve sosyal güvenlik harcamalarında artış öngören program, İngiltere’nin iki yıl önceki ayrılma kararından bu yana Avrupa Birliği’nin karşı karşıya olduğu en büyük zorluk olarak nitelendiriliyor. Piyasaların gözü ise İtalya’nın devasa borcunda.

İtalya’da hükümetin Avrupa Merkez Bankası’na (ECB) olan 250 milyar euro değerinde bonoların borç/ GSYH oranına dahil edilmemesi talebinde bulunabileceği belirtiliyor. Bonolar piyasa tarafından tutuluyorsa kamu borcunu sembolize ederken ECB’nin portföyünde durduğunda ‘borç’ olmaktan çıkacak. Koalisyon resmen bu maddeyi programına almazken, ECB’nin İtalya’nın borcu konusunda bundan sonra nasıl bir yol izleyeceğiyle ilgili soru işaretleri yatırımcının aklında dolaşmaya başladı. Analistler ise ECB’nin İtalya’nın borcunu silmesinin ya da borç olarak tutulmasının mümkün olmadığını söylüyor. ECB’nin sistemi şöyle işliyor:

ECB'nin elinde hangi bonolar var?
ECB, parasal genişleme programı kapsamında şimdiye dek 2.4 trilyon dolarlık tahvil alımı yaptı ve bu meblağ eylül sonunda 2.5 trilyon dolara çıkacak. Bunun 1.8 trilyon doları, her ülkenin ekonomik büyüklüğüne oranla satın alınmış devlet tahvilleri. Diğerleri ise kurumsal tahvil, ipotekli tahviller, varlığa dayalı menkul kıymetler.

Ne kadar İtalyan tahvili tutuyor?
Nisan sonu itibariyle ECB, ortalama vadesi 8 yıl olan 341 milyar dolarlık İtalyan tahvili bulunduruyor. Bu rakam, ECB’nin aylık 30 milyar euro tahvil alım programı kapsamında ayda 3.5 milyar euro artış gösterebilir. Geçtiğimiz yılın sonu itibariyle ülkenin brüt kamu borcu 2.26 trilyon euro. Dolayısıyla borcun GSYH’ye oranı yüzde 132. Yunanistan’dan sonra Euro Bölgesi’nde en yüksek borç oranı İtalya’da.

ECB bu tahvillere ne yapıyor?
ECB, tahvillerin itfa tarihine kadar tutuyor ve daha sonra elde ettiği nakdi, aynı ülke tarafından ihraç edilen başka bir tahvile yeniden yatırıyor. ECB, yeni alımın zamanlaması ve hangi tip bonoya yatırım yapılacağı konusunda esnekliğe sahip.

ECB bu borcu neden silemez?
ECB’nin bu borcu silmesi ya da statüsünde bir değişiklik yapması yasal değil. ECB, hükümetlere finansman sağlama yetkisine sahip değil. Bağımsız bir yapısı var ve hükümetler, ECB’ye satın aldığı bono ile ne yapacağını söyleyecek bir pozisyona sahip değil.

ECB finansman sağlamıyor muydu?
ECB’nin bir ülkenin kamu borçlanma kağıtlarının üçte birinden fazlasını alması yasak. Bu uygulama da, yatırımcının daha uzun vadeli kağıtları tutmak için talep ettiği risk primini azaltmak için bir enstrüman olarak değerlendiriliyor. Hükümetler, borçlarıyla ilgili yükümlülüklerini yerine getirmek zorunda. ECB, tahvil alımlarından bugüne kadar ciddi kârlar elde etti. Ancak bu kâr daha sonra, ulusal merkez bankalarına ödüyor. Merkez Bankaları da sıklıkla bu parayı ülke bütçesine aktarıyor. Böylelikle nakdin bir kısmı ülke bütçelerine geri görüyor ve devletler düşük borçlanma maliyetlerinden avantaj elde etmiş oluyor.

Koalisyon programı neyi öngörüyor

● Daha önce iddia edildiği gibi ECB’nin elindeki İtalyan tahvillerinin iptal edilmesi veya borç hesabının dışında tutulması talebi yok. ECB’nin elindeki İtalyan tahvillerinin borç / GSYH hesabı dışında tutulması görüşü vardı, ancak o tahviller İtalya’nın dış borcu olduğu için böyle bir şey mümkün değil. 2008/09 döneminde Portekiz, İtalya, İrlanda, Yunanistan ve İspanya tahvillerinin getirileri %7’lere ulaştığında Almanya devreye girmişti. 

● Rusya’ya yaptırımlar derhal iptal edilmeli. 

● AB’deki ortaklarla olan tüm mali ve ekonomik anlaşmalar gözden geçirilmeli. 

● Euro Bölgesi’nden çıkma veya bunu referanduma götürme talebi yok. 

● Kamunun şirketlere ve bireylere borçlarının ödenmesi için kısa vadeli bono ihraç edilecek. 

● Gelecek yıl yapılacak olan otomatik KDV artırımı iptal edilecek. 

● Düşük gelirli vatandaşlara 780 EUR maaş verilecek. 

● Yeni vergi rejiminde %15 ve %20 olarak iki gelir ve kurumlar vergisi kademesi olacak. 

● 2011’deki emeklilik reformunu feshetmek için 5 milyar EUR ayrılacak. 41 yıllık çalışmadan sonra emeklilik imkanı verilecek. 

● Yatırım harcamaları bütçe açığı hesaplamalarına dahil edilmemeli. Bu, Maastricht kriterlerine kıyasla mali koşulların çok gevşetilmesi demek oluyor.
Kaynak:AA
Ventur Gumruk Musavirligi Tarafından Derlenmistir

 

 

E-Mail ile Paylaş

e-mail ile paylaşımınız başarıyla tamamlanmıştır.

Diğer Haberler


AYDINLATMA VE RIZA METNİ

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, VENTUR GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ve DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ. (“Şirket”) tarafından veri sahiplerinden temin edilen kişisel verilerin ve özel nitelikli kişisel verilerin, işlenmesine ilişkin usul ve esaslara ilişkin olarak işe alım görüşmeleri esnasında veri sahiplerinin aydınlatılması ve aşağıda kapsam ve amaçlarla verilerin işlenmesine ilişkin rızalarının temini amacı ile düzenlenmiştir.

İşbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nde kullanılan; “kişisel veri” kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye (Çalışan Adayı’na) ilişkin her türlü bilgiyi, “kişisel verilerin işlenmesi” kişisel verilerin tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, muhafaza edilmesi, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesi, açıklanması, aktarılması, devralınması, elde edilebilir hâle getirilmesi, sınıflandırılması ya da kullanılmasının engellenmesi gibi veriler üzerinde gerçekleştirilen her türlü işlemi, “özel nitelikli kişisel veri” kişinin (Çalışan Adayı’nın) ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verilerini, ifade eder.

a) Veri Sorumlusu Hakkında Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun kapsamında aşağıda belirtilen kapsam ve amaçlar ile Şirket tarafından işlenebilecektir. Kanun kapsamında Şirket veri sorumlusu olarak kabul edilmektedir.

b) Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5 ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel verilerin işlenmesine ilişkin şartlara uygun olarak işlenmektedir. Kişisel verilerinizin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerinizin işlenmesi amaçları tahdidi olmamak üzere: Şirket’in ve/veya grup şirketlerinin, bağlı şirketlerinin insan kaynakları politikalarının ve operasyonlarının yürütülmesi, insan kaynakları politikalarına uygun şekilde açık pozisyonlara uygun personel teminidir.

c) Kişisel Verilerinizin Aktarılması Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, yukarıda b) bendinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ile sınırlı olmak üzere, Şirket’in grup şirketlerine, bağlı şirketlerine, hissedarlarına, iş ortaklarına, Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlara uygun olarak aktarılabilecek ve aktarım yapılan bu kuruluşlar tarafından da verileriniz işlenebilecektir.

d) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi Kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, bu formun veri sahibi olarak tarafınızca doldurulması ve/veya Şirketimize herhangi bir kanaldan iş başvurusu yapmanız halinde ilettiğiniz bilgi ve belgeler yoluyla toplanmaktadır. Yukarıda belirtilen hukuki sebeplerle toplanan kişisel verileriniz ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafımızla paylaşmış olduğunuz özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verileriniz, Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında bu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin b) ve c)bentlerine tabi olarak işlenebilmekte ve aktarılabilmektedir.

e) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları Kanun’un 11. maddesi uyarınca veri sahipleri,
• Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,
• Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,
• Kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,
• Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,
• Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,
• İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,
• Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme
haklarına sahiptir.

Kişisel verilerimin ve işe alım görüşmeleri esnasında tarafınızla paylaşmış olduğum, özel nitelikli kişisel veriler kapsamına giren verilerimin işbu Aydınlatma ve Rıza Metni’nin imza tarihinden itibaren 5 (beş) yıl süre ile Şirket tarafından kurulan ortak veri tabanında, Şirket ve/veya Şirket tarafından tayin edilen veri işleyen tarafından tutulabileceğini, işlenebileceğini, kullanılabileceğini, aktarılabileceğini, aktarım yapılan kişi/kurumlar tarafından da işlenebileceğini, veri sahibi olarak haklarım konusunda, Kanun’un 11. maddesi kapsamında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olduğumu kabul, beyan ve taahhüt ederim.